“VOEDSELBANK IS MENSENWERK”
Een organisatie zoals de voedselbank draait natuurlijk vooral om mensen. We hebben klanten die elke week (gratis) boodschappen doen in onze winkel en op onze markt. Bij de Voedselbank Dongen werken veel enthousiaste vrijwilligers in verschillende teams om de wekelijkse uitgifte mogelijk te maken. Er is samenwerking met verschillende winkels en ondernemers die regelmatig gratis producten doneren. Daarnaast hebben we contact met diverse verwijzers in het Sociale domein.
In de samenwerking met zoveel klanten, leveranciers, verwijzers en vrijwilligers kan er natuurlijk wel eens iets misgaan. Dat kan bijvoorbeeld komen door miscommunicatie, onduidelijke werkprocessen of bepaald gedrag (opmerkingen of acties) van personen. Soms kan er zelfs sprake zijn van grensoverschrijdend gedrag, of misstanden in de organisatie.
Om ergernissen en klachten op te lossen is deze klachtenregeling ontwikkeld en heeft Voedselbank Dongen zich aangesloten bij de landelijke klachtenregeling van Voedselbanken Nederland en de daarbij aangesloten vertrouwenspersonen.
WAT TE DOEN BIJ EEN KLACHT?
Als je een klacht hebt, is de eerste stap om in gesprek te gaan met de direct betrokkenen. Vaak is een persoonlijk gesprek heel verhelderend en de eenvoudigste manier om een probleem op te lossen. Als je hulp nodig hebt om in gesprek te gaan kunnen we daarbij ondersteunen.
Als het niet gelukt is om de klacht op te lossen met een onderling gesprek, kun je de klacht neerleggen bij het bestuur van Voedselbank Dongen via e-mail bestuur@voedselbankdongen.nl) of per post (Crispijnhof 9, 5101 BL Dongen).
Een vertegenwoordiger van het bestuur zal daarna contact opnemen om een afspraak te maken voor een gesprek over de klacht. Na overleg met degene die het betreft, zal vervolgens naar een oplossing worden gezocht.
KLACHT NOG NIET OPGELOST?
Als je er niet uitkomt met het bestuur van Voedselbank Dongen of je hebt juist een klacht over het bestuur, dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met Voedselbanken Nederland.
Je kunt een verzoek om bemiddeling indienen bij de landelijke vereniging Voedselbanken Nederland. De klacht kan worden gestuurd aan klachten@voedselbankennederland.nl. Voedselbanken Nederland komt dan in actie en zal proberen samen met alle betrokkenen een oplossing te zoeken waarin iedereen zich kan vinden.
Voor meer informatie verwijzen we hier naar de website van Voedselbanken Nederland.